
This is the print version of the Skeptical Science article 'IPCC were wrong about Amazon rainforests', which can be found at http://sks.to/amazon.

Comparing what the IPCC and peer-
reviewed science say about Amazonian
forests

What The Science Says:
The IPCC statement on Amazon rainforests was correct, and was incorrectly reported in
some media.

Climate Myth: IPCC were wrong about Amazon rainforests
"The IPCC also made false predictions on the Amazon rain forests, referenced to a non
peer-reviewed paper produced by an advocacy group working with the WWF. This time
though, the claim made is not even supported by the report and seems to be a complete
fabrication." (EU Referendum)

An article in a British newspaper claimed that the Intergovernmental Panel on Climate Change
(IPCC) published wrong information about the Amazon Rainforest in their 2007 report. The
issue centred on the statement that about 40% of the Amazon was susceptible to the effects of
drought, or more specifically "slight reductions in rainfall".

The Amazon is the world's largest tropical rainforest, and due to its immense size, has a global
effect on the Earth's climate. Despite being well adapted and resilient to wet and dry periods
which occur throughout the year, the rainforest is vulnerable to extended periods of drought.
Any major decline in the health of the Amazon rainforest is likely to impact the world climate.

The skeptic claims relate to section 13.4.1 of the IPCC Fourth Assessment Report (2007) which
made the statement: 'Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a
slight reduction in precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate
system in South America could change very rapidly to another steady state, not necessarily
producing gradual changes between the current and the future situation' (Rowell and Moore,
2000)

The reference is to a non-peer reviewed report prepared by the World Wide Fund for Nature
(WWF) which itself cites an original peer reviewed study (Nepstad et al. 1999) as the basis for
the claim. The citations in the WWF and IPCC reports are not complete, Nepstad et al. 1994,
Nepstad et al. 1999 and Nepstad et al. 2004 support the claim that up to half the Amazon
rainforest were severely affected by drought. Further studies, carried out since the 2007 IPCC
report, reinforce the Amazon's susceptibility to long term reductions in rainfall .

The IPCC could have avoided confusion by simply citing the peer reviewed studies themselves,
rather than the WWF report and perhaps "slight reduction" should have been better defined or
qualified. Despite the error in citation, the statement made by the IPCC is factually correct.
Maybe the last word should go to the lead author of the papers upon which the statements
were based, Daniel Nepstad, who made a public press release to clear up the mainstream
media confusion over the subject. Nepstad concludes:

"In sum, the IPCC statement on the Amazon was correct. The report that is
cited in support of the IPCC statement (Rowell and Moore 2000) omitted
some citations in support of the 40% value statement.

Page 1 of 3 from the basic version of IPCC were wrong about Amazon rainforests  generated Nov 10 10:08 2022

http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm
https://archive.md/4AGn
https://archive.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg2/en/ch13s13-4.html
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.466.9368&rep=rep1&type=pdf
http://www.nature.com/nature/journal/v398/n6727/full/398505a0.html
http://www.nature.com/nature/journal/v372/n6507/abs/372666a0.html
http://www.nature.com/nature/journal/v398/n6727/full/398505a0.html
http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/gcb/2004/00000010/00000005/art00013
https://web.archive.org/web/20120119025321/http://www.whrc.org/resources/essays/pdf/2010-02-Nepstad_Amazon.pdf
http://www.skepticalscience.com/
http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm


The Skeptical Science website by Skeptical Science is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported
License.

Page 2 of 3 from the basic version of IPCC were wrong about Amazon rainforests  generated Nov 10 10:08 2022

https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
http://www.skepticalscience.com/
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm


Skeptical Science explains the science of global warming and examines climate
misinformation through the lens of peer-reviewed research. The website won the
Australian Museum 2011 Eureka Prize for the Advancement of Climate Change
Knowledge. Members of the Skeptical Science team have authored peer-
reviewed papers, a college textbook on climate change and the book Climate
Change Denial: Heads in the Sand. Skeptical Science content has been used in
university courses, textbooks, government reports on climate change, television
documentaries and numerous books.

The Skeptical Science website by Skeptical Science is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0
Unported License.

Page 3 of 3 from the basic version of IPCC were wrong about Amazon rainforests  generated Nov 10 10:08 2022

http://skepticalscience.com
http://www.skepticalscience.com/New-textbook-climate-science-climate-denial.html
http://www.skepticalscience.com/Climate-Change-Denial-book.html
http://skepticalscience.com
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/
http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm

	Comparing what the IPCC and peer-reviewed science say about Amazonian forests

